E-Bike

E-bike

De E-bike, synoniem voor elektrische fiets. Een E-bike is eigelijk de populaire – of korte- naam voor de steeds populairder wordende elektrische fiets.

E-bike kopen

Waar moet u op letten bij het kopen van een E-bike? Alvorens u begint met orienteren moet u bepalen waar de E-bike voor gebruikt gaat worden.

Gebruik E-bike bepalen

Er zijn eigenlijk 2 segmenten met verschillende afstanden. Recreatieve fietser en de Ebiker voor woon-werk verkeer. Per segment zijn eigenlijk 3 verschillende categorieën betreffende de afstanden. Categorie 1: tot 50km, categorie 2: tot 100km en categorie 3: meer dan 100km.

E-bike Categie 1

Voor categorie 1 voor beide segmenten, recreatief en woon-werk verkeer, geldt eigenlijk dat iedere Ebike wel geschikt is om tto 50km mee te fietsen.

E-bike categorie 2

Het segment boven de 50km, segment 2 tot 100km is al wat interessanter. Hiervoor moet u kijken naar de mogelijkheden voor de eerste accu upgrade. Vaak zijn deze upgrade’s aangeduid met termen als “zilver”, “L”, “XL, of een accu die tot de 400Wh gaat.

E-bike categorie 3

De categorie boven de 100km is E-bike categorie 3. Kijk hiervoor naar accu’s met bijvoorbeeld de term “goud”, “Platina”, “XXL”, of accu’s met meer dan 400Wh. De Bosch modellen zijn bijvoorbeeld uitgerust met een 400Wh accu en kunnen tot 140km á 160km. Ook zijn er E-bikes met accu’s tot 1000Wh. Vaak gaat het hier om High speed E-bikes of speed pedelecs.

Trapondersteuning

Met een E-bike kunt u genieten van een aangename trapondersteuning. Er is tegenwoordig heel veel te krijgen op de markt. E-bikes zijn er vele soorten en maten, er is naast de keuze in afstand en gebruik ook een duidelijk ander verschil aan te merken: de plaats van de motor: motor in het voorwiel, middenmotor of motor in het achterwiel. De middenmotor geeft vaak de meest natuurlijke ondersteuning, omdat deze uitgerust zijn met 3 sensoren. Een ander bijkomend voordeel van de middenmotor is dat deze ook een volledige vrijloop heeft. Dit zorgt er voor dat u “normaal” kunt fietsen als bijv. de accu leeg is of als u tijdelijk geen ondersteuning wilt. De motor in het voorwiel geeft vaak een trekkend gevoel en voelt meestal iets schokkeriger aan. De motor in het achterwiel is vaak het sterkst en heeft vaak een hogere actieradius (hoewel dit niet per definitie zo is), dit komt voornamelijk omdat de achterwiel aandrijving enkel geleverd word met een derailleur versnelling en een derailleur versnelling is simpelweg een efficiëntere overbrenging.

Kortom; E-bike

Kortom kunnen we concluderen dat de E-bike een zeer prettig vervoersmiddel is, maar dat men wel eerst even goed moet uitzoeken welk type, segment en categorie voor de E-biker precies de juiste keuze is.

Alles over fietsen